Proposta de plantilla de programació d’una matèria, projecte o àmbit d’ESO

Captura del model de programació

A punt d’agafar vacances, publico una plantilla que, aquest darrer curs, m’han demanat en diverses ocasions. Ja fa un any que el qViC està adaptat al nou currículum, però la plantilla que tenia penjada al blog per fer la programació no ho estava.

La plantilla prové d’un esborrany que va fer la Laia Palou i que jo he tunejat i canviat de dalt a baix (però és important citar els autors inicials de les coses).

Ja aviso que pot semblar molt complicada i, per això, n’he fet un vídeo explicatiu. No es tracta d’omplir-la tota sense deixar-nos res. Ni tan sols de començar a programar amb la plantilla.

La idea és barallar-nos creant les SA i, quan les tinguem més o menys clares, documentar-les utilitzant la plantilla.

Veureu que és molt seqüencial: primer això, després allò… Però la programació d’una SA no té res de seqüencial. És un anar i venir per anar encaixant peces del puzle.

La idea de la plantilla és seleccionar unes competències (específiques de matèria i transversals), uns criteris d’avaluació (dels que indica el decret) i uns sabers. A partir d’aquí, som els docents que redactem uns objectius d’aprenentatge, relacionant-los amb els elements curriculars anteriors (competències, criteris i sabers).

Tot seguit, ens toca definir uns criteris d’avaluació d’aquests objectius, per decidir com sabrem si l’alumne els està aconseguint (com deia l’enyorat Jordi Domènech, aquests criteris haurien de fer referència a l’instrument). Si volem, podem arribar a definir indicadors per aquests criteris (fer-nos la rúbrica).

Finalment, ens caldrà definir les activitats que farem (i aquí s’hi inclouran activitats d’avaluació i de metacognició) i les relacionarem amb els criteris que hem definit (a quin o quins criteris apunta cada activitat?)

Com deia pot semblar complicat, però crec que ajuda a estructurar el curs, cada una de les SA, i permet tenir una visió de quins elements curriculars es treballen més i quins menys.

Aquí l’enllaç a la plantilla:

https://ja.cat/model_programacio

I aquí el videotutorial per entendre el seu funcionament. Espero que pugui ser útil!

27 thoughts on “Proposta de plantilla de programació d’una matèria, projecte o àmbit d’ESO

    1. Perdona, hi acabo de trobar un typo: a la pàgina de presentació, allà on hi hauria de dir “descripció”, hi diu “descripcicó” ^_^U

      1. Un altre error ^_^
        A les caselles C3-5 de tots els fulls “objectius” i “sabers” de les SA es crida als objectius i sabers declarats per a la 1a SA, enlloc de fer-ho als sabers i objectius de la SA corresponent.
        Jo ho he retocat a la còpia que faig servir de model, però potser ho vols arreglar a l’original…
        Moltes gràcies de nou.

  1. Bones,

    Una plantilla molt útil i completa. M’ha semblat llegir que la teníeu adaptada al CV de les Illes Balears, és així?

    1. Hola, Pep,

      Em sap greu però només està amb el currículum de Catalunya.
      Per adaptar-la a altres currículums és molt senzill, però molt feixuc. Només cal canviar els dos darrers fulls amb les competències i criteris, i amb els sabers de la comunitat corresponent.
      De criteris n’hi ha uns 800 i de sabers poc més de 1000

  2. Hola Jaume,

    Gràcies per la teva resposta. Me l’esperava més cap el setembre… Com que faig Biologia i Geologia, hi he copiat el redactat de les competències, criteris i sabers tal qual apareixen als nostres decrets corresponents als nostres decrets (no és que hi hagi molta diferència).

    Bé, com et deia, una plantilla molt útil per a ordenar idees i tenir-ho tot a mà ràpid i ordenat.

    Merci i a reveure!!

    Pep

  3. Guau Jaume, com sempre enhorabona per la feinada i la facilitat dels materials mostrats.
    Ens encantaria aquesta mateixa taula també per a l’Educació Primària, per a les àrees de la PRI.

  4. Moltes gràcies és una eina molt útil!

    L’estava provant i em passa que marco la matèria (Biologia i Geologia) a la segona pestanya, però no m’apareix a “codi matèria” de la tercera pestanya i, per tant, no puc seleccionar les competències.

    La faré servir segur per programar les matèries aquest curs. Gràcies!

  5. Bon dia,
    Molt bona eina.
    Estic fent-kla servir i he vist que a EF al bloc de sabers B7 el S 06 està equivocat, es repeteix el S 05

    Moltes gràcies per la teva generositat!

  6. Bona tarda Jaume,
    Primerament, moltes gràcie sper generar i compartir aquesta plantilla de programació. El meu dubte és el següent: si resulta que genero més de 9SA, com puc generar noves fulles de càlcul que mantinguin les funcions de la resta de fulles?
    Moltes gràcies!

    1. Hola, Iris,

      No és una tasca immediata. Ja vaig fer 9 SA, una per més, perquè no en faltessin.
      Afegir-ne implicar duplicar fulla, canviar-ho fórmules, enllaçar-les a l’índex i modificar l’script. Se n’ha de saber una mica de fulls de càlcul.

  7. Moltes gràcies per la feinada i sobretot per compartir. És possible que les competències i els sabers de FiQ no apareguin? Al menys jo no els he sabut trobar.
    Moltes gràcies

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.